Bye bye Goldcoast, Hello Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Andrea Jongejan - WaarBenJij.nu Bye bye Goldcoast, Hello Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Andrea Jongejan - WaarBenJij.nu

Bye bye Goldcoast, Hello Melbourne

Door: Andrea Jongejan

Blijf op de hoogte en volg Andrea

19 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Bye bye Goldcoast, hello Melbourne,
Vandaag verlaten we helaas de Goldcoast van Australië. Wat was het heerlijk hier. Nu op naar Melbourne. Een vlucht van 2 uurtjes en 1 uur tijdverschil.
Om 17. 00 uur komen we in Melbourne aan.
Gelijk de auto opgehaald en op naar ons hotel.
Onderweg zie je al dat Melbourne heel anders is dan Sydney.
Ons hotel zit in de wijk St. Kilda aan het strand. Niet echt n fantastisch hotel, dan merk je weer dat je in de grote stad zit. Dus even bijstellen, we zijn erg verwend de laatste tijd.
Onze spullen in het hotel gedropt. Gelijk op pad, eerst maar even wat eten.
Het is een gezellig gedeelte van Melbourne waar we nu zouten, met veel restaurantjes.
Op de boulevard is een Lunapark.
Ziet er gezellig uit, dus even een kijkje nemen. Alleen zijn de prijzen belachelijk hoog, voor hetgeen waar Danny in mag( 45 dollar). Dat vinden we echt zonde voor een uurtje.
Dus we kijken alleen wat rond en doen wat spelletjes.
Ron speelt een spel, blokjes op elkaar laten vallen. De eerste keer zegt Andrea: Stop maar bij de minorprijs. Maar Ron wil nog een keer. Dit keer speelt hij door voor een grote prijs. Ja hoor, hij wint gewoon. Heeft hij een Nintendo ds gewonnen. Haha, wat een geluk!
Rond half 10 terug naar het hotel.
Heerlijk gaan slapen, we waren toch wel moe.
19 januari
's Morgens beetje rustig aangedaan.
Er was een markt bij de boulevard. De markten hier zijn echt nog leuk en bijzonder. Ook hier allemaal homemade en speciale spullen.
Magneet van St Kilda gekocht en wat heerlijke Macademia noten( twee bakjes slechts 20 dollar)).
Ohja , we wilden kaartjes versturen.
Enig idee wat een postzegel hier kost? Dan valt TNT in Nederland echt wel mee.......... 2,85 dollar voor een postcard!!!!! Echt te belachelijk duur gewoon.
Maar goed, heerlijk broodje bij Subway gegeten.
We moesten weer op tijd bij het hotel zijn, want we werden opgehaald voor ons tripje naar St. Philipisland.
Om 12.15 is het busje bij ons hotel. Op St Philipisland is de beroemde "pinguinparade".
De parade is pas als het donker is. Dus we bezoeken eerst wat andere dingen op het eiland.
Een Australische farm, waar we een hond aan het werk zien. We zien hoe hij de schapen leidt, in de juiste richting. Ook hier wordt een schaap geschoren. Dat is in Australië trouwens nog steeds een populair beroep. Wil je aan werk komen, dan moet je tussen de 160-200 schapen per dag!!!!! scheren.
Ze krijgen per schaap, dat ze scheren, 2,85 Dollar.
Een koala opvang stond ook op het programma. Deze koala's waren weer wat groter dan degene die we eerder hadden gezien.
Onderweg zagen we nog wallybees in het wild, zo lief!
Naar uitkijkpunt "de Nobbies" daar nog wat gegeten. Dan gaan we eindelijk naar de pinguinparade. Duizenden pinguins komen als het donker is aan land. Overdag jagen ze op vis, zodat ze 's avonds hun "chicks" kunnen voeren. Dmv,als het ware de vis weer uit te spugen.
Ze herkennen hun eigen kind, die op t strand is achterbleven ( in een kuil of speciale doos, anders worden ze opgegeten door roofvogels). Ze geven alleen aan hun eigen "chick" eten. De kleintjes zullen wel bij andere mama's gaan bedelen.
Danny had gelukkig 's middags geslapen. Want ja, hij moest wel wakker blijven voor deze "speciale parade".
Binnen in de giftshop nog wat souvenirs gekocht, Danny nog n pinguinknuffel ( natuurlijk).
Vol spanning wachten we af.
De ranger vertelde nog het een en ander over de pinguins. Dit is de kleinste pinguïn soort van de wereld. Ze wegen ook slechts een kilo. Danny wilde nog weten of er hier ook haaien zwemmen en of die de pinguïns niet opeten. Ja, er zwemmen hier haaien ( weer the Great White) , maar die zijn geen bedreiging voor de pinguïns. De pinguïns zijn te klein voor de haaien. Wij zitten op de plus tribune, waar je net een wat beter zicht hebt op de oinguins.
Als de eerste pinguïns eraan komen hoor je alleen maar van : Oooh en Aaaah, want ja, wat is het bijzonder.
De pinguïns doen dit elke avond. Nu was het eb, wat betekent dat ze een extra lang stuk moeten afleggen.
Over rotsen en andere obstakels zie je die kleine, schattige beestjes rondhupsen. Ze zijn in kleine groepjes, niet alleen. Je ziet ook echt de "chicks" bij andere mama's bedelen. Maar ze krijgen niets. Ze moeten echt op hun eigen mama wachten.
Wow , wow, wow!!!!!!! Wat was dit geweldig. We zagen die kleine schatjes van heel, maar dan ook heel dichtbij. Echt een super ervaring.
Bij de parkeerplaats wordt gewaarschuwd voor pinguïns. Check nog even onder je auto, daar kan er een verstopt zitten. Om 22.15 vertrekt de bus richting Melbourne. We moeten nog wen ritje maken van 2 uur. Danny gaat liggen op de bank en is in dromenland. Kan Andrea mooi even het reisverslag typen. Gelukkig is er wifi in de bus; Joehie!!!!!!
Wordt een latertje vandaag .......

• 19 Januari 2014 - 23:41

Mama:

Jullie hebben altijd wel geluk met dat soort spelletjes.
    Wat moet dat gaaf geweest zijn die pinquinparade daar moet je dan wel een lange trip voor over hebben.
    Dat kun je toch eigenlijk nooit meemaken.
    Zo schattig de foto van Danny met zijn pinquin.
    Lieverd genietse dikke knuf xx

• 20 Januari 2014 - 10:47

Ria:

Nou, Danny komt vlgs. mij met een hele dierentuin naar huis.
    Ik zie hem al zitten met al die knuffels om hem heen in het vliegtuig, want ze passen vlgs. mij nooit in de koffer!
    Geniet er nog maar van want hier is het druilweer.

• 24 Januari 2014 - 20:52

Angele:

hoi daar allemaal.
    Ik ben weer rustig alles aan het lezen wat jullie meemaken. Het gaat maar door! Super leuk om nu weer overde pinguins te lezen. Ga vooral door met schrijven. In de klas schrijven ook steeds meer ouders het adres over. Dus er zullen wel meer reacties volgen! We missen je.