Aussie Aussie Aussie Oy Oy Oy - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Andrea Jongejan - WaarBenJij.nu Aussie Aussie Aussie Oy Oy Oy - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Andrea Jongejan - WaarBenJij.nu

Aussie Aussie Aussie Oy Oy Oy

Door: Andrea Jongejan

Blijf op de hoogte en volg Andrea

27 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Gistermiddag om 17.15 in Melbourne aangekomen. We zitten weer in hetzelfde hotel als van de week. Vlak bij het strand, we hopen dus op lekker weer.
Aangezien Ron Andrea al de hele vakantie hun persoonlijke reisleidster noemt, wilde Danny nu graag een keer reisleider zijn.
Heel grappig om jezelf terug te horen.
"We gaan nu deze kant op, en dan mogen jullie op het strand gaan zitten. Geniet maar van het mooie uitzicht!". Haha geweldig!
Het was nog lekker weer, dus met onze reisleider over het strand gelopen. Ook nog even door het Lunapark gelopen. Wat gegeten bij de boulevard en terug naar het hotel.
Danny vond het erg leuk om reisleider te zijn. Hij wilde wel elke dag reisleider zijn.
Even nog wat puntjes ter verduidelijking.
Het is in Melbourne frisser dan waar we eerst waren. Het schijnt dat het weer warmer wordt, dat er weer een hittegolf aankomt. Bij ons was het Max, 40 graden. Dat is echt wel te handelen voor ons. We hebben er absoluut geen last van, vinden het juist heerlijk.
Wat betreft de branden. Die zijn er inderdaad. Overal zie je ook borden waarmee ze aangeven hoe hoog het risico is. Voor ons klinkt het heftig, maar hier zeggen ze: De branden horen erbij, is goed voor de natuur.
Natuurlijk moet het niet uit de hand lopen. De brand in de Grampians was nu te groot en op de verkeerde plek. Maar dan wordt alles ook gelijk afgesloten. Veiligheid boven alles!

26 januari
Wat een contrast toch weer.
Van de rust in de Grampians, gaan we naar Australian Day in Melbourne
De dag dat Australië ontdekt is. Een groot feest, vergelijkbaar met Koninginnedag hij ons.
Rond 10 uur gingen we richting het centrum, waar om 11 uur een parade zou zijn.
Gelukkig konden we een parkeerplek vinden. Het parkeren hier blijft wennen. Ze hebben hier aparte borden voor het parkeren, die niet zo duidelijk zijn.
Maar goed, we hadden een plekje gevonden. Daar mocht je drie uur gratis staan, dan moet je weer weg. Dit zijn allemaal electronische plaatsen, dus goed op de tijd letten anders heb je een bekeuring aan je broek hangen.
Het is echt een heerlijke zonnige dag, niks fris in Melbourne, gewoon warm!
De parade begint met het korps van de politie/mariniers en rangers.
Daarna komen alle soorten bevolkingsgroepen, maar ook andere groepen zoals: de skaters/laugh group/costume group enz.
Erg leuk om te zien. Allemaal in mooie kleding uitgedost, vooral alle bevolkingsgroepen. China/Japan maakten er echt iets heel moois van.
Met deze parade wil "Melbourne" laten zien wie de inwoners zijn.
The National Gallery van Victoria was vlak bij de parade. Daar waren allerlei activiteiten te doen.
Er was een soort van circus, je kon dansen, een vlag maken en er waren allerlei optredens. Je kon ook rondkijken in the Gallery. Alles was gratis!
Erg leuk!
In het park ertegenover waren ook allemaal activiteiten.
Ook stonden er overal kraampjes, net als in Nederland.
Heeeel veel eettentjes, ook de poffertjes waren weer vd partij.
Die zijn hier echt heel populair.
We hebben lekker een broodje in het park gegeten. Wat echt opvallend is, is dat wij lekker in het zonnetje gaan zitten en de meeste Australiërs in de schaduw. In Holland is het zo, als er zon is, dan willen we daar massaal van genieten en elk zonnestraaltje meepakken. Hier is het bijna altijd zonnig en is de zon echt wel feller/sterker dan in Nederland.
Ook hier in het park waren allerlei leuke activiteiten, die allemaal gratis waren.
Danny heeft een hele leuke kookworkshop gevolgd. Hij heeft een "Australian Day salad" gemaakt.
Er was ook Australische muziek, met grappige Aussie songs.
Rond 16.00 uur gingen we naar de Docks, de haven, waar ook een leuk programma was.
Andrea was weer goed voorbereid en had van te voren van alles uitgezocht over Australian Day in Melbourne.
Danny was in de auto in slaap gevallen. Heeft even lekker een powernap gedaan, blijft hij straks tenminste wakker voor het vuurwerk.
Bij de Docks was het echt groot feest. Springkussens/stormbanen enz. Je kon je nagels laten doen( heeft Andrea gedaan, blauw met de Australische vlag). Je kon vliegers maken, er was een ballonnenclown, heel veel eettentjes en de Australische radio "Nova" was er met verschillende dj's.
Alle activiteiten waren "GRATIS"
Het eten was ook laag geprijsd en de opbrengst ging naar een goed doel ( van een aantal kramen).
Het was echt super weer. Dus stel je voor: zonnetje, lekkere muziek, lekkere hapjes, gezelligheid.....
Wij vermaken ons wel.
De "reizende zoo" stond er ook.
Was een ontzettend leuke Aussie die dit deed, echt een knapperd. Hij had diverse dieren bij zich. De dingo ( waar Danny helemaal weg van was), python, krokodil, koala, kookaburra en de Echidna. Wij hadden nog even leuk staan praten. Andrea mocht als enige de Echidna vasthouden, dat deed hij eigenlijk nooit

• 28 Januari 2014 - 00:01

Mama:

wat ben jij weer een bofferd dree dat je de Echidna mocht vasthouden.
    Je hebt ook altijd geluk.
    En wat heeft jullie reisleider nog meer voor jullie in petto, heerlijk he die kleine boef.
    Het is aftellen geblazen nu, geniet van de laatste dagen,
    Ik zal wel blij zijn jullie weer te zien hoor, dikke kus,knuf mama xxxx Oma xxxxxxxxxxx, Wil x

• 28 Januari 2014 - 07:09

Elly:

Hè wereldreizigers.
    Zie nu pas dat ik onderaan kan reageren! Ha ha ha
    Bijna weer naar huis en nu kom ik er achter! (Blond)
    Wat geweldig om zo'n dag mee te maken.
    Ik geniet met jullie mee. Hoef geen koffers te dragen maar ben er toch bij!
    Gezellig hoor!

• 28 Januari 2014 - 11:15

Mandy:

Wat leuk om te lezen allemaal weer zussie! En dat je net Australian Day meepikt.
    Heerlijk dag!
    Ik wist wel dat je ook het Aussie-virus te pakken zou krijgen :-).
    Wat een top land he! Danny zal straks veel mooie verhalen op school hebben. En de meiden verwachten natuurlijk wel een echte Koala stiekem mee in julllie bagage...
    Geniet nog van komende week, dikke kus Man X